1. Bekendmakingen Haarlemmermeer
  2. Verkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Badhoevedorp – diverse straten

Haarlemmermeer | verkeersbesluit

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Haarlemmermeer. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Haarlemmermeer valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

Verkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Badhoevedorp – diverse straten

Onderwerp: intrekken geslotenverklaring vrachtauto’s en totaallastbeperking Nummer: XS-24052309.287 Gelet op het volgende: •Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. •Op grond van artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken. •De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen. •Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen. •Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen: 1.In eerste instantie: a.het verzekeren van de veiligheid op de weg; b.het beschermen van weggebruikers en passagiers; c.het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; d.het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer. 2.In tweede instantie ook voor: a.het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; b.het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. •In afwijking van artikel 35 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient voor de tijdelijke plaatsing en de tijdelijke maatregel een verkeersbesluit te worden genomen, indien de tijdelijke plaatsing of de tijdelijke maatregel langer duurt dan vier maanden. •Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie. •De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer. •Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2020 is de bevoegdheid tot het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.   Overwegingen en motivatie Op 15-09-2023 is een verkeersbesluit (kenmerk X.2023.05783) genomen voor het instellen van een geslotenverklaring voor vrachtauto’s met uitzondering van bestemmingsverkeer op de Robert Kochstraat en op de Sloterweg, tussen de Keplerstraat en de Zeemanlaan door het plaatsen van borden conform model C7 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 en onderbord OB108 ‘uitgezonderd bestemmingsverkeer’) op de volgende locaties: a.In de Robert Kochstraat, direct vanaf de Oleanderlaan; b.In de Robert Kochstraat, direct van de Kamerlingh Onneslaan; c.In de Sloterweg, direct vanaf de Keplerstraat; d.In de Sloterweg, direct vanaf de Zeemanlaan. En om ervoor te zorgen dat vrachtauto’s niet via andere wegen op de Robert Kochstraat of op de Sloterweg, tussen de Keplerstraat en de Zeemanlaan kunnen komen zijn tevens borden conform model C7 uit bijlage I van het RVV 1990 en onderbord OB108 ‘uitgezonderd bestemmingsverkeer’ geplaatst op de volgende locaties: a.In de dr. Henriette Boasstraat, direct vanaf de Oleanderlaan; b.In de Curiestraat, direct vanaf de Pasteurstraat; c.In de Leibnizstraat, direct vanaf de Ampèrestraat; d.In de Lijsterstraat, direct vanaf de Eksterstraat; e.In de Sperwerstraat, direct vanaf de Rietvinkstraat;   Op 15-09-2023 is ook een verkeersbesluit (kenmerk X.2023.05815) genomen voor het instellen van een totaallastbeperking op de Sloterweg, tussen de Keplerstraat en de Zeemanlaan door het plaatsen van borden conform model C21 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 met opdruk ’19 t’ op de volgende locaties: a.In de Sloterweg, direct vanaf de Keplerstraat; b.In de Sloterweg, direct vanaf de Zeemanlaan.   Bezwarenbehandeling Tegen deze twee besluiten is een groot aantal bezwaren ingediend. Er is een commissie die ons adviseert over beslissingen op bezwaarschriften. Dit is geregeld in artikel 7:13 van de Algemene wet bestuursrecht. Op 16 januari 2024 vond de hoorzitting plaats waar diverse appellanten zijn verschenen. De gemeente is als verweerder verschenen. De commissie heeft de gemeente geadviseerd om de bezwaren ontvankelijk en gegrond te verklaren. Tevens heeft de commissie aangegeven dat de bestreden besluiten als zodanig niet in stand kunnen blijven en daarom te heroverwegen of te herroepen. Op basis van het advies van de commissie hebben wij besloten om het advies te volgen en dat de maatregelen zoals die zijn genomen niet in deze vorm in stand kunnen blijven. Wij hebben de bezwaren gegrond verklaard. Wij gaan ook mee in de mening van de commissie dat de bestreden besluiten niet voldoen aan de eisen van een zorgvuldige voorbereiding en evenwichtige belangenafweging en hebben daarom besloten de beide besluiten in te trekken. Vervolg De gemeente is voornemens om mitigerende maatregelen te nemen om de gestelde overlast op andere wijzen te doen verminderen. Daarnaast zijn wij voornemens om de resultaten van de tussenevaluatie van het Verkeersstructuurplan Badhoevedorp – die op dit moment gehouden wordt – te gebruiken om eventuele nieuwe besluiten te overwegen indien conclusies uit genoemde tussenevaluatie daar aanleiding toe geven. En op die manier invulling te geven aan de door de bezwarencommissie geopperde brede belangenafweging.   Maatregelen (bebording en belijning) De volgende maatregelen worden getroffen: 1.Het intrekken van de in het verkeersbesluit (d.d. 15-09-2023 met kenmerk X.2023.05783) genomen maatregelen. Dit betrof een geslotenverklaring voor vrachtauto’s met uitzondering van bestemmingsverkeer op de Robert Kochstraat en op de Sloterweg, tussen de Keplerstraat en de Zeemanlaan (borden C7 RVV 1990 en onderbord OB108 ‘uitgezonderd bestemmingsverkeer’) op de volgende locaties: a.In de Robert Kochstraat, direct vanaf de Oleanderlaan; b.In de Robert Kochstraat, direct van de Kamerlingh Onneslaan; c.In de Sloterweg, direct vanaf de Keplerstraat; d.In de Sloterweg, direct vanaf de Zeemanlaan; e.In de Curiestraat, direct vanaf de Pasteurstraat; f.In de Leibnizstraat, direct vanaf de Ampèrestraat; g.In de Eksterstraat, direct vanaf de Pa Verkuijllaan; h.In de Sperwerstraat, direct vanaf de Pa Verkuijllaan.   2.Het intrekken van de in het verkeersbesluit (d.d. 15-09-2023 met kenmerk X.2023.05815) genomen maatregelen. Dit betrof een totaallastbeperking op de Sloterweg, tussen de Keplerstraat en de Zeemanlaan (borden C21 RVV 1990 met opdruk ’19 t’) op de volgende locaties: a.In de Sloterweg, direct vanaf de Keplerstraat; b.In de Sloterweg, direct vanaf de Zeemanlaan.   De in te trekken maatregelen staan aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer 2024-005-001.   Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994): Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van: •artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg; •artikel 2, lid 1b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers; •artikel 2, lid 1c van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; •artikel 2, lid 1d van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer; •artikel 2, lid 2a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; •artikel 2, lid 2b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. Door de maatregelen worden geen van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 geschaad, omdat de originele situatie weer herstelt wordt.   Belangenafweging Bewoners en bedrijven De maatregelen hebben geen gevolgen voor bewoners en bedrijven. Feitelijk verandert er namelijk niets aan de originele verkeerssituatie omdat deze weer hersteld wordt. (Doorgaand) gemotoriseerd verkeer en langzaam verkeer De maatregelen hebben geen gevolgen voor (doorgaand) gemotoriseerd verkeer en langzaam verkeer. Feitelijk verandert er namelijk niets aan de originele verkeerssituatie omdat deze weer hersteld wordt. Openbaar vervoer en nood- en hulpdiensten De maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer en nood- en hulpdiensten. Feitelijk verandert er namelijk niets aan de originele verkeerssituatie omdat deze weer hersteld wordt. Algemeen belang De commissie heeft de gemeente geadviseerd om de bezwaren ontvankelijk en gegrond te verklaren. Tevens heeft de commissie aangegeven dat de bestreden besluiten als zodanig niet in stand kunnen blijven en daarom te heroverwegen of te herroepen. Op basis van het advies van de commissie hebben wij besloten om het advies te volgen en dat de maatregelen zoals die zijn genomen niet in deze vorm in stand kunnen blijven. Wij gaan ook mee in de mening van de commissie dat de bestreden besluiten niet voldoen aan de eisen van een zorgvuldige voorbereiding en evenwichtige belangenafweging en hebben daarom besloten de beide besluiten in te trekken. Dit is in het algemeen belang.   Afweging Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn en omdat daarmee de feitelijke verkeerssituatie van vóór het besluit van 15 september 2023 weer hersteld wordt, worden er met de maatregelen geen belangen geschaad.   Voorbereiding en overleg Omdat de gemeente het advies van de commissie heeft gevolgd, en omdat daardoor de feitelijke verkeerssituatie van vóór het besluit van 15 september 2023 weer hersteld wordt, heeft hierover geen nadere participatie plaatsgevonden. Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is vanaf gezien omdat de maatregelen geen complexe maatregelen betreffen en de belangen voldoende in beeld zijn. Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 14-05-2024 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met het intrekken van beide verkeersbesluiten.   Publicatie Het besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer.   Besluiten In overeenstemming met de tekening met het nummer 2024-005-001, die een onderdeel is van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen: 1.Het intrekken van de in het verkeersbesluit (d.d. 15-09-2023 met kenmerk X.2023.05783) genomen maatregelen. Dit betrof een geslotenverklaring voor vrachtauto’s met uitzondering van bestemmingsverkeer op de Robert Kochstraat en op de Sloterweg, tussen de Keplerstraat en de Zeemanlaan door het plaatsen van borden conform model C7 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 en onderbord OB108 ‘uitgezonderd bestemmingsverkeer’) op de volgende locaties: a.In de Robert Kochstraat, direct vanaf de Oleanderlaan; b.In de Robert Kochstraat, direct van de Kamerlingh Onneslaan; c.In de Sloterweg, direct vanaf de Keplerstraat; d.In de Sloterweg, direct vanaf de Zeemanlaan. e.In de dr. Henriette Boasstraat, direct vanaf de Oleanderlaan; f.In de Curiestraat, direct vanaf de Pasteurstraat; g.In de Leibnizstraat, direct vanaf de Ampèrestraat; h.In de Lijsterstraat, direct vanaf de Eksterstraat; i.In de Sperwerstraat, direct vanaf de Rietvinkstraat.   2.Het intrekken van de in het verkeersbesluit (d.d. 15-09-2023 met kenmerk X.2023.05815) genomen maatregelen. Dit betrof een totaallastbeperking op de Sloterweg, tussen de Keplerstraat en de Zeemanlaan door het plaatsen van borden conform model C21 uit bijlage I van het RVV 1990 met opdruk ’19 t’ op de volgende locaties: a.In de Sloterweg, direct vanaf de Keplerstraat; b.In de Sloterweg, direct vanaf de Zeemanlaan.   3.Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 31-5-2024.     Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer namens dezen, de gemeentesecretaris, voor deze, de teammanager Contract en Uitvoering,       B. Wendelgelst       Terinzagelegging Het besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Taurusavenue 100 in Hoofddorp.   Beroep Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij dit besluit op bezwaar is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dat besluit een gemotiveerd beroepschrift indienen bij de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Het indienen van beroep schorst de werking van dit besluit niet. De intrekking van de verkeersmaatregelen treedt dus gewoon in werking. Gelijktijdig met of na het indienen van het beroepschrift kunt u echter een verzoek om een voorlopige voorziening indienen bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, sector Bestuursrecht (zelfde adres). Zo’n verzoek kunt u pas doen als u het beroepschrift indient en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het beroep en voorlopige voorziening is griffierecht verschuldigd. Zie voor informatie www.rechtspraak.nl.

Locatie: ,

Deel dit artikel

Redactie HaarlemmermeerStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Haarlemmermeer inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Haarlemmermeer.

Meer Bekendmakingen