1. Bekendmakingen Haarlemmermeer
  2. STAATSCOURANTVerkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Badhoevedorp – Schipholweg

Haarlemmermeer | Verkeer | Organisatie en beleid

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Haarlemmermeer. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Haarlemmermeer valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

STAATSCOURANTVerkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Badhoevedorp – Schipholweg

Onderwerp: instellen parkeerschijfzone bedrijventerrein De SchuilhoeveNummer: X.2019.11838Gelet op het volgende:• Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.• De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.• Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen. • Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:1.In eerste instantie: a.het verzekeren van de veiligheid op de weg; b.het beschermen van weggebruikers en passagiers; c.het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; d.het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.2.In tweede instantie ook voor: a.het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; b.het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. • Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie.• De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.• Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2016 is voor het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat. Overwegingen en motivatie“Valet Parking” is een parkeerservice die al langer bestaat, maar in Nederland nu sterk aan het toenemen is. Deze service biedt de klant de mogelijkheid om de auto voor de deur (van bijvoorbeeld Schiphol) te parkeren waarna een medewerker van Valet Parking de auto op een veilige plaats parkeert en doorgaans later de auto ook weer ophaalt voor de klant. De klant hoeft dus niet zelf een parkeerplaats op te zoeken en naar de bestemming te lopen. Het bedrijventerrein De Schuilhoeve aan de Schipholweg in Badhoevedorp blijkt een locatie waar medewerkers van Valet Parking de auto’s van hun klanten parkeren. Dit terrein is geen eigendom van de aanbieders van Valet Parking, maar betreft openbaar terrein in eigendom van de gemeente. Derhalve is deze locatie geen geschikte locatie voor Valet Parking. Valet Parking is niet per definitie verboden, maar als hierdoor de veiligheid op de openbare weg in het geding is, is de gemeente genoodzaakt hieraan iets te doen. Dat de veiligheid in het geding is, is gebleken. Het openbare gebied op het bedrijventerrein staat vol met geparkeerde auto’s die er langer staan dan één dag. Bovendien wordt er in de bochten geparkeerd terwijl dat formeel verboden is. Voor nood- en hulpdiensten is de bereikbaarheid op dit moment ook niet meer gegarandeerd vanwege de parkeerproblematiek. Om het parkeren beter te reguleren is besloten om een parkeerschijfzone in te stellen. De parkeerschijf- zone laten we gelden tussen 08:00 uur en 20:00 uur met een maximale parkeerduur van 4 uur. Hiermee zorgen we ervoor dat er op de late avond en ’s nacht geparkeerd kan worden en dat de bezoekers van de bedrijven ook overdag kunnen parkeren. Indien bezoekers langer verblijven dan 4 uur dan zullen zijn hun auto moeten verzetten, maar verwacht wordt dat dit nauwelijks voorkomt. Personeel van de bedrijven kan indien wenselijk een ontheffing aanvragen bij de gemeente om tussen 08:00 uur en 20:00 te kunnen parkeren zonder de auto te moeten verzetten. Uiteindelijk zorgen we er dus voor dat er geen voertuigen langer dan een dag geparkeerd kunnen blijven staan. Parkeren door voertuigen van Valet Parking zal dus ook niet meer mogelijk zijn op dit bedrijventerrein. Met de maatregelen wordt vooral beoogd een verkeersveilige situatie te garanderen. Maatregelen (bebording en belijning)De parkeerschijfzone wordt ingesteld door het plaatsen van borden E10 (RVV 1990), begin parkeerschijfzone, en E11 (RVV 1990), einde parkeerschijfzone, met opdruk ‘max. 4 h’ en onderbord met opdruk ‘08.00 – 20.00 h’ in combinatie met aanbrengen van blauwe markering om de beschikbare parkeerruimte aan te geven conform artikel 25 (RVV 1990). De borden worden geplaatst bij het entree van het bedrijventerrein De Schuilhoeve vanaf de Provinciale Schipholweg (N232). Er zullen vooraankondigingsborden worden geplaatst dat de verkeerssituatie is gewijzigd.De aan te brengen bebording en maatregelen staan aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer 2019-064-011-A.  Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van: • artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;• artikel 2, lid 1b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers; • artikel 2, lid 1c van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;• artikel 2, lid 2a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; • artikel 2, lid 2b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er een geschaad, namelijk het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer (lid 1d). De andere belangen die door de maatregelen worden gediend, wegen echter zwaarder. Belangenafweging Bewoners De maatregelen zijn in het belang van eventuele bewoners op dit bedrijventerrein. Het parkeren wordt gereguleerd, waardoor de verkeerssituatie overzichtelijk blijft. Dat komt ten goede aan de (verkeers)veiligheid op dit terrein. Bovendien zal de beschikbaarheid van de parkeerplaatsen toenemen. BedrijvenDe maatregelen zijn in het belang van de bedrijven op dit bedrijventerrein. Het parkeren wordt gereguleerd, waardoor de verkeerssituatie overzichtelijk blijft. Dat komt ten goede aan de (verkeers)veiligheid op dit terrein. Bovendien zal de beschikbaarheid van de parkeerplaatsen toenemen. De belangen van de aanbieders van Valet Parking worden met de maatregelen geschaad. Het bedrijventerrein is echter geen geschikte locatie voor Valet Parking en hierdoor blijkt de veiligheid in het geding te komen. (Doorgaand) gemotoriseerd verkeerDe maatregelen hebben geen gevolgen voor (doorgaand) gemotoriseerd verkeer.Vrachtverkeer De maatregelen zijn in het belang van vrachtverkeer op dit bedrijventerrein. Doordat het parkeren wordt gereguleerd blijft de benodigde manoeuvreerruimte beschikbaar voor vrachtverkeer. Langzaam verkeerDe maatregelen zijn in het belang van langzaam verkeer op dit bedrijventerrein. Het parkeren wordt gereguleerd, waardoor de verkeerssituatie overzichtelijk blijft. Dat komt ten goede aan de (verkeers)veiligheid op dit terrein. Openbaar vervoer De maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer.  Nood- en hulpdienstenDe maatregelen zijn in het belang van nood- en hulpdiensten op dit bedrijventerrein. Het parkeren wordt gereguleerd, waardoor de verkeerssituatie overzichtelijk blijft. Dat komt ten goede aan de (verkeers)veiligheid op dit terrein. En doordat het parkeren wordt gereguleerd blijft de benodigde manoeuvreerruimte beschikbaar voor nood- en hulpdiensten.ParkeerdersDe maatregelen zijn in het belang van parkeerders die een bestemming hebben op dit bedrijventerrein. Het parkeren wordt gereguleerd, waardoor de verkeerssituatie overzichtelijk blijft. Dat komt ten goede aan de (verkeers)veiligheid op dit terrein. Bovendien zal de beschikbaarheid van de parkeerplaatsen toenemen. Parkeerders die geen bestemming hebben op dit bedrijventerrein of parkeerders die hier langer dan een dag willen parkeren worden in hun belangen geschaad. Het terrein is echter niet bedoeld voor langparkeerders. Algemeen belangDe maatregelen verbeteren de verkeersveiligheid en de bereikbaarheid. Dit is in het algemeen belang. AfwegingAlles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn en in bijzonder in het belang van bedrijven, vrachtverkeer, langzaam verkeer en nood- en hulpdiensten. Deze belangen wegen zwaarder dan de belangen van aanbieders van Valet Parking en langparkeerders die geschaad worden.Voorbereiding en overlegDe maatregelen komen voort uit gezamenlijk overleg met de ondernemers van het bedrijventerrein De Schuilhoeve. Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is vanaf gezien omdat de maatregel geen complexe maatregel betreft en de belangen voldoende in beeld zijn. Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 26-11-2019 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.PublicatieHet besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant. BesluitenIn overeenstemming met de tekening met het nummer 2019-064-011-A, die een onderdeel is van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen: 1. het instellen van een parkeerschijfzone op het bedrijventerrein De Schuilhoeve in Badhoevedorp door het plaatsen van borden conform model E10 en E11 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990, met opdruk ‘max. 4 h’ en onderbord met opdruk ‘08.00 – 20.00 h’ op de volgende locatie:a. bij het entree van het bedrijventerrein De Schuilhoeve vanaf de Provinciale weg (N232).De locaties waar geparkeerd mag worden met gebruik van een parkeerschijf worden aangeduid met een blauwe markering, zoals bedoeld in artikel 25 uit het RVV 1990;2. dit besluit ter openbare kennis te brengen op 16 december 2019 Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeernamens dezen,de gemeentesecretaris, voor deze,de teammanager Vakdisciplines,M. Koster TerinzageleggingHet besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp.BezwaarOp grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Locatie: Schipholweg, Badhoevedorp

Deel dit artikel

Redactie HaarlemmermeerStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Haarlemmermeer inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Haarlemmermeer.

Meer Bekendmakingen