1. Bekendmakingen Haarlemmermeer
  2. STAATSCOURANTVerkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Badhoevedorp – omgeving Pascalstraat-Stevinstraat

Haarlemmermeer | Verkeer | Organisatie en beleid

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Haarlemmermeer. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Haarlemmermeer valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

STAATSCOURANTVerkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Badhoevedorp – omgeving Pascalstraat-Stevinstraat

Onderwerp: uitbreiden 30 km/u zoneNummer: X.2018.02713Gelet op het volgende:•Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.•De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.•Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen. •Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:•In eerste instantie:∘het verzekeren van de veiligheid op de weg; ∘het beschermen van weggebruikers en passagiers;∘het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; ∘het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.•In tweede instantie ook voor:∘het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; ∘het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.•Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de Nationale Politie.•De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.•Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2016 is voor het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.Overwegingen en motivatieEr vindt onderhoud plaats aan de verharding in de Pascalstraat (2018) en de Stevinstraat (2019) in Badhoevedorp. Conform het gemeentelijk beleid, zoals onder meer is vastgelegd in het Deltaplan Bereikbaarheid en het Wegcategoriseringsplan, worden deze straten ingericht als 30 km/u zone. De omliggende straten (Newtonstraat, Keizersweg, ’s Gravesandestraat, Christiaan Huygensstraat, Swammerdamstraat en Van Leeuwenhoekstraat) zijn al zodanig ingericht dat deze voldoen aan de inrichtingseisen van een 30 km/u gebied. Hier wordt daarom eveneens een 30 km/u zone ingesteld. Daarnaast is de Thomsonstraat op dit moment al in een 30 km/u zone gelegen, waardoor het totale 30 km/u gebied valt binnen de Kamerlingh Onneslaan en de Sloterweg. Conform de uitgangspunten van een 30 km/u zone zijn de kruispunten gelijkwaardig. Daarnaast dien voldoende snelheidsremmende voorzieningen genomen te worden. Daarom worden een viertal kruispunten verhoogd aangebracht. Het gaat om de kruispunten:Stevinstraat – Christiaan Huygensstraat;Stevinstraat – Van Leeuwenhoekstraat;Pascalstraat – ’s Gravesandestraat;Pascalstraat – Christiaan Huygensstraat.De bestaande voorrangsregelingen ter hoogte van de entrees van de 30 km/u zone blijven gehandhaafd in verband met het verschil in snelheidsregime. Daarbij worden afhankelijk van het onderhoudswerk de voorrangskruispunten vervangen door uitritconstructies. Omdat in 2018 de Pascalstraat wordt onderhouden wordt bij de werkzaamheden de vervanging van het voorrangskruispunt Kamerlingh Onneslaan – Pascalstraat door een uitritconstructie meegenomen. Verder zijn de bestaande drempels en plateaus voorzien van waarschuwingsborden J38. Deze borden komen met het instellen van de 30 km/u zone te vervallen. Met de maatregelen wordt beoogd de verkeersveiligheid te waarborgen en de leefbaarheid te verbeteren. Maatregelen (bebording en belijning)De volgende maatregelen worden getroffen:1.het intrekken van de voorrangsregeling (borden B4, B5 en B6 RVV 1990 en haaientanden artikel 80 RVV 1990) ter hoogte van het kruispunt Kamerlingh Onneslaan – Pascalstraat;2.het uitbreiden van een 30 km/u zone (borden A1 en A2 RVV 1990 met opdruk 30 en zone) door het verwijderen van borden op de Thomsonstraat nabij de aansluiting met de Stevinstraat (twee keer) en door het plaatsen van borden op de volgende locaties:-in de Stevinstraat nabij de aansluiting met de Kamerlingh Onneslaan;-in de Pascalstraat nabij de aansluiting met de Kamerlingh Onneslaan;-in de Newtonstraat nabij de aansluiting met de Kamerlingh Onneslaan;-in de Keizersweg nabij de aansluiting met de Kamerlingh Onneslaan;-in de Stevinstraat nabij de aansluiting met de Sloterweg;-in de Swammerdamstraat nabij de aansluiting met de Sloterweg;-in de Keizersweg nabij de aansluiting met de Sloterweg;-in de Marconistraat nabij de aansluiting met de Keizersweg;3.het aanbrengen van een uitritconstructie in de Pascalstraat nabij de aansluiting met de Kamerlingh Onneslaan (niet besluitplichtig);4.het verwijderen van alle waarschuwingsborden J38 RVV 1990 binnen de 30 km/u zone (niet besluitplichtig);De aan te brengen bebording en maatregelen staan aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer2018-020-001-A en 2018-020-001-B.Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van: •artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;•artikel 2, lid 2a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;•artikel 2, lid 1c van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;•artikel 2, lid 2a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;•artikel 2, lid 2b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er een geschaad, namelijk het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer (lid 1d). Omdat de gevolgen hiervan gering zijn, wegen de met het besluit gediende belangen, zoals het verbeteren van de verkeersveiligheid, zwaarder.Belangenafweging Bewoners en bedrijvenDe maatregelen zijn in het belang van de bewoners. De verkeerssituatie wordt veiliger en duidelijker (uniform) en de leefbaarheid op deze wegen wordt verbeterd. (Doorgaand) verkeerDoor de maatregelen worden de belangen van doorgaand verkeer en het overige verkeer licht geschaad. Immers, de maatregelen hebben tot gevolg dat de maximum snelheid wordt verlaagd. De desbetreffende weg is echter niet bestemd voor doorgaand verkeer. Langzaam verkeer De maatregelen zijn in het belang van langzaam verkeer. De verkeerssituatie wordt veiliger voor deze weggebruikers door de verlaging van de maximum snelheid. Openbaar vervoer De maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer. Nood- en hulpdienstenDoor de maatregelen worden de belangen van nood- en hulpdiensten licht geschaad door de 30 km/u inrichting met plateaus. ParkeerdersHet aantal parkeervakken verandert niet door de genomen maatregelen. De maatregelen hebben voor de parkeerders geen gevolgen.Algemeen belangDe maatregelen verbeteren de verkeersveiligheid en de leefbaarheid. Dit is in het algemeen belang. AfwegingAlles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn en in het bijzonder voor bewoners en langzaam verkeer. Deze belangen wegen zwaarder dan de belangen van (doorgaand) verkeeren hulpdiensten, die licht worden geschaad omdat de maximum snelheid wordt verlaagd. Voorbereiding en overlegOp 25 april 2018 is een inloopavond georganiseerd in Badhoevedorp. Het voorstel voor het instellen van een 30 km/u zone werd positief ontvangen. Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is vanaf gezien omdat de maatregel geen complexe maatregel betreft en de belangen voldoende in beeld zijn, onder andere vanwege de gehouden inloopbijeenkomst. Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 01-05-2018 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregel.PublicatieHet besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant. BesluitenIn overeenstemming met de tekening met het nummer 2018-020-001-A en 2018-020-001-B, die een onderdeel is van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen: 1.het intrekken van de voorrangsregeling door het verwijderen van borden B4, B5 en B6 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 en haaientanden artikel 80 RVV 1990 ter hoogte van het kruispunt Kamerlingh Onneslaan – Pascalstraat;2.het uitbreiden van een 30 km/u zone door het verwijderen en plaatsen van borden A1 en A2 uit bijlage I van het RVV 1990 met opdruk 30 en zone, zoals aangegeven in artikel 66 van het RVV 1990, inhoudende “begin 30km/h zone” en “einde 30 km/h zone” op de volgende locaties:-in de Thomsonstraat nabij de aansluiting met de Stevinstraat (verwijderen 2x);-in de Stevinstraat nabij de aansluiting met de Kamerlingh Onneslaan (plaatsen);-in de Pascalstraat nabij de aansluiting met de Kamerlingh Onneslaan (plaatsen);-in de Newtonstraat nabij de aansluiting met de Kamerlingh Onneslaan (plaatsen);-in de Keizersweg nabij de aansluiting met de Kamerlingh Onneslaan (plaatsen);-in de Stevinstraat nabij de aansluiting met de Sloterweg (plaatsen);-in de Swammerdamstraat nabij de aansluiting met de Sloterweg (plaatsen);-in de Keizersweg nabij de aansluiting met de Sloterweg (plaatsen);-in de Marconistraat nabij de aansluiting met de Keizersweg (plaatsen);1.dit besluit ter openbare kennis te brengen op 28 mei 2018Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeernamens dezen,de gemeentesecretaris, voor deze,de clustermanager Beheer en Onderhoud,drs. R.A.J.H. van Daal TerinzageleggingHet besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp.BezwaarOp grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Locatie: PascalstraatStevinstraat, Badhoevedorp

Deel dit artikel

Redactie HaarlemmermeerStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Haarlemmermeer inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Haarlemmermeer.

Meer Bekendmakingen