1. Bekendmakingen Haarlemmermeer
  2. STAATSCOURANTVerkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Badhoevedorp – Egelantierstraat

Haarlemmermeer | Verkeer | Organisatie en beleid

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Haarlemmermeer. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Haarlemmermeer valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

STAATSCOURANTVerkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Badhoevedorp – Egelantierstraat

Onderwerp: instellen 30 km/u Nummer: X.2018.05656Gelet op het volgende:• Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.• De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.• Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen. Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:1. In eerste instantie: a. het verzekeren van de veiligheid op de weg; b. het beschermen van weggebruikers en passagiers; c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.2. In tweede instantie ook voor: a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; b. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. • Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de Nationale Politie.• De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.• Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2016 is voor het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.Overwegingen en motivatieDe Windestraat, de Vlierstraat en het Lindehof in Badhoevedorp zijn straten waarbij in een eerder uitgevoerde reconstructie al snelheidsremmende maatregelen zijn aangebracht. Omdat het relatief korte straten zijn met weinig verkeer, zijn deze straten destijds niet officieel als 30 km / uur – gebied aangewezen. Door in de Egelantierstraat, conform de uitgangspunten van een 30 km/u – gebied, snelheidsremmende maatregelen aan te brengen en de voorrangsregelingen op de kruisingen te verwijderen, kan een 30 km/u – gebied worden gerealiseerd, dat aansluit bij het bestaande 30 km/u – gebied in de Dellaertlaan. Het nieuwe 30 km/u – gebied bestaat uit de Windestraat, de Vlierstraat, het Lindehof en de Egelantierstraat. Het verlagen van de snelheid wordt ondersteund door snelheidsremmende maatregelen op diverse locaties. Het inrichten van deze straten als 30 km / uur – gebied is in overeenstemming met het gemeentelijk beleid zoals dat onder meer is vastgelegd in het Deltaplan Bereikbaarheid en het Wegcategoriseringsplan van de gemeente. De kruisingen Egelantierstraat / Meidoornweg en Meidoornweg / Lindehof worden niet in de 30 km/u– zone meegenomen. De Meidoornweg is een weg waar een maximum snelheid van 50 km / uur geldt. Met de maatregelen wordt beoogd de verkeersveiligheid te waarborgen en de leefbaarheid te verbeteren.Maatregelen (bebording en belijning)De volgende maatregelen worden getroffen:1. het instellen van een 30 km/u zone op Windestraat, de Vlierstraat, het Lindehof en de Egelantierstraat in Badhoevedorp (plaatsen en verwijderen borden A1 en A2 RVV 1990 met opdruk 30 en zone en aanbrengen markering op het wegdek);2. het intrekken van voorrangsregelingen op de volgende locaties (verwijderen borden B4, B5 en B6 RVV 1990 en haaientanden artikel 80 RVV 1990):- Egelantierstraat / Dellaertlaan- Egelantierstraat / Vlierstraat- Egelantierstraat / Windestraat3. Het aanbrengen van snelheid remmende maatregelen op de volgende locaties:- Kruising Dellaertlaan / Egelantierstraat (punaise)- Aansluiting Egelantierstraat / Windestraat (plateau)- Aansluiting Egelantierstraat / Vlierstraat (plateau)4. Het aanduiden van langsparkeervakken op de rijbaan van de Egelantierstraat, tevens voorzien van een uitstapstrook daar waar dat nog niet aanwezig is.De aan te brengen bebording en maatregelen staan aangegeven op de bij dit besluit behorende tekeningen met de nummers 2018-024-002 en 2018-024-003.Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van: • artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;• artikel 2, lid 1d van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er een geschaad, namelijk het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer (lid 1d). Omdat de gevolgen hiervan gering zijn, wegen de met het besluit gediende belangen, zoals het verbeteren van de verkeersveiligheid, zwaarder.BelangenafwegingBewoners De maatregelen zijn in het belang van de bewoners. De verkeerssituatie wordt veiliger en duidelijker (uniform) en de leefbaarheid op deze wegen wordt verbeterd. (Doorgaand) verkeerDoor de maatregelen worden de belangen van doorgaand verkeer en het overige verkeer licht geschaad. Immers, de maatregelen hebben tot gevolg dat de maximum snelheid wordt verlaagd. De desbetreffende weg is echter niet bestemd voor doorgaand verkeer. Langzaam verkeer De maatregelen zijn in het belang van langzaam verkeer. De verkeerssituatie wordt veiliger voor deze weggebruikers door de verlaging van de maximum snelheid. Openbaar vervoer Openbaar vervoer ondervindt door het instellen van de 30 km/u zone en de snelheidsremmende maatregelen beperkte hinder. Door de keuze van de snelheidsremmende maatregelen af te stemmen op het gebruik door het openbaar vervoer, wordt rekening gehouden met de belangen van openbaar vervoer. VrachtverkeerVrachtverkeer ondervindt door het instellen van de 30 km/u zone en de snelheidsremmende maatregelen beperkte hinder. Nood- en hulpdienstenDoor de maatregelen worden de belangen van nood- en hulpdiensten licht geschaad. ParkeerdersDe maatregelen hebben geen gevolgen voor parkeerders.Algemeen belangDe maatregelen verbeteren de verkeersveiligheid en de leefbaarheid. Dit is in het algemeen belang. AfwegingAlles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn en in het bijzonder voor bewoners en langzaam verkeer. Deze belangen wegen zwaarder dan de belangen van (doorgaand) verkeer, vrachtverkeer en hulpdiensten, die worden geschaad omdat de maximum snelheid wordt verlaagd en/of de aanleg van snelheidsremmende maatregelen. Voorbereiding en overlegBewoners en belanghebbenden zijn op 6 september 2018 tijdens een informatiebijeenkomst over de maatregelen geïnformeerd. De aanvullende snelheidsremmende maatregelen maken deel uit van het veilig inrichten van verblijfsgebieden, passen binnen het bestaand beleid en houden rekening met de motie ‘Hobbel weg’, waarin is gesteld door de gemeenteraad dat drempels niet voor onnodige overlast voor weggebruikers mogen zorgen. Het plan werd door de aanwezigen positief ontvangen. Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is vanaf gezien omdat de maatregel geen complexe maatregel betreft en de belangen voldoende in beeld zijn. Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 07-08-2018 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.PublicatieHet besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant.BesluitenIn overeenstemming met de tekeningen met de nummers 2018-024-002 en 2018-024-003, die een onderdeel zijn van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen: 1. het instellen van een 30 km/u zone op de Egelantierstraat, Vlierstraat, Windestraat en het Lindehof in Badhoevedorp, door het plaatsen van borden model A1 en A2 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 met opdruk zone en 30, zoals aangegeven in artikel 66 van het RVV 1990, inhoudende "begin 30 km/u zone" en “einde 30 km/u zone”;2. het intrekken van voorrangsregeling door het verwijderen van borden conform model B4, B5 en B6 uit bijlage I van het RVV1990 en haaientanden conform artikel 80 uit het RVV 1990 op de volgende locaties:a) Dellaertlaan / Egelantierstraat;b) Egelantierstraat / Windestraat;c) Egelantierstraat / Vlierstraat;3. dit besluit ter openbare kennis te brengen op 21 september 2018.  Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeernamens dezen,de gemeentesecretaris, voor deze,de clustermanager Beheer en Onderhoud,drs. R.A.J.H. van DaalTerinzageleggingHet besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp.BezwaarOp grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Locatie: Egelantierstraat, Badhoevedorp

Deel dit artikel

Redactie HaarlemmermeerStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Haarlemmermeer inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Haarlemmermeer.

Meer Bekendmakingen