1. Bekendmakingen Haarlemmermeer
  2. STAATSCOURANTHaarlemmermeer –voornemen verkeersbesluit –Badhoevedorp

Haarlemmermeer | Verkeer | Weg

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Haarlemmermeer. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Haarlemmermeer valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

STAATSCOURANTHaarlemmermeer –voornemen verkeersbesluit –Badhoevedorp

Onderwerp: verkeersmaatregelen instellen schoolzone N ummer : 2015/ 086344 Gelet op het volgende: • Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. • De Algemene wet bestuursrecht (Awb) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de Awb schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de Awb dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen. • Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen. Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen: 1. In eerste instantie: a. het verzekeren van de veiligheid op de weg; b. het beschermen van weggebruikers en passagiers; c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer. 2. In tweede instantie ook voor: a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; b. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. • Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van het betrokken regionaal politiekorps. • De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer. • Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtigings- en volmachtsbesluit Haarlemmermeer 2013 is voor het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de teammanager Beheer Openbare Ruimte, of diens vervanger. Met ingang van 1 februari 2013, bij de herindeling van de cluster Beheer en Onderhoud, is dit ondermandaat overgegaan naar de teammanager Wegen, Water en Verkeer. De maatregelen vallen onder dit mandaat. Overwegingen en motivatie De gemeente Haarlemmermeer wil de verkeersveiligheid in schoolomgevingen verbeteren door rondom scholen schoolzones in te richten. De schoolzone is een landelijk project, met als doel de verkeersveiligheid te verbeteren, de bebording rondom basisscholen te uniformeren en weggebruikers meer bewust te maken van hun gedrag in het verkeer. Iedere schoolomgeving wordt ingericht als schoolzone. De uitvoering van schoolzones is gekoppeld aan het behalen van het Haarlemmermeers Verkeerveiligheidslabel (HVL), als kwaliteitskeurmerk voor scholen. Scholen die in het bezit zijn van dit label laten zien dat zij verkeersveiligheid een vaste plaats geven in hun schoolbeleid. Er zijn geen richtlijnen hoe een schoolzone eruit moet zien of waar deze aan moet voldoen. Wel zijn er maatregelen die toegepast kunnen worden. Hiervan worden in Haarlemmermeer onder andere de volgende maatregelen toegepast: - De tekst schoolzone over de volle breedte van het wegdek met bijbehorende bebording; - Het instellen van eenrichtingsverkeer om het verkeer vlotter af te wikkelen en om meer verkeersruimte en parkeerruimte te creëren. - Het instellen van een parkeerverbod om foutparkeren nabij de school tegen te gaan. Bij de keuze in de soort en locatie van o.a. bovenstaande maatregelen vindt verkeerskundig maatwerk plaats. Dat leidt veelal tot unieke oplossingen waarbij soms gemotiveerd wordt afgeweken van de standaard Duurzaam Veilig richtlijnen. Voor de inrichting van schoolzones is een uitvoeringsplanning opgesteld om in de periode 2011 t/m 2015 circa 40 schoolzones, verspreid over de gemeente, te realiseren. De raad is door het college geïnformeerd over de aanpak van de inrichting van schoolzones. Hierin staan de maatregelen (zowel visuele als fysieke) genoemd die bij een schoolzone passen. Prioritering in de uitvoering van de schoolzones vindt plaats op basis van de volgende criteria: - De noodzaak vanuit verkeersveiligheid; - Het bezit of behalen van het HVL; - De clustering van scholen (de mogelijkheid tot het combineren van de aanpassing van de schoolomgeving van meerdere scholen leidt tot een snel resultaat); - De financiering en de mogelijkheid tot subsidie van de Stadsregio Amsterdam. Schoolzone Badhoevedorp Op grond van de prioritering voor de aanpak van schoolzones, is de schoolzone aan de Burgemeester Amersfoordtlaan in Badhoevedorp, bestaande uit de school Oranje Nassauschool, in de zomervakantie van 2015 aan de beurt. Deze basisschool zet zich in om het Haarlemmermeers Verkeersveiligheidslabel te halen. Met de betrokken partijen (school, dorpsraad en gebiedsagenten) zijn de problemen geïnventariseerd en naar oplossingsrichtingen gezocht. De geconstateerde problemen zijn: • De woonstraten rond de school zijn smal met veel geparkeerde auto’s; • Er wordt veel foutgeparkeerd op kruispunten en voor inritten. Maatregelen, bebording en belijning Naast het plaatsen van bebording en belijning bij de schoolzonepoorten, bestaan de maatregelen uit: -Het instellen van eenrichtingsverkeer (borden C2 en C3 RVV 1990) in de smalle woonstraten tussen de Burgemeester Amersfoordtlaan en de Sloterweg met de volgende circulatie: ∘ Eenrichtingsverkeer Hermina Maria Dijklaan: •Van Burgemeester Amersfoordtlaan naar Sloterweg; ∘ Bestaande eenrichtingsverkeer Pelikaanstraat: •Doortrekken vanaf Leeuwerikstraat tot aan de Burgemeester Amersfoordtlaan; ∘ Eenrichtingsverkeer Reigerstraat: • Vanaf Hermina Maria Dijklaan tot Reigerstraat nr. 35; • In de Lus, vanaf Reigerstraat nr. 35 tot de Hermina Maria Dijklaan; ∘ Eenrichtingsverkeer Leeuwerikstraat: •Vanaf Badhoevelaan tot aan de Havikstraat; ∘ Eenrichtingsverkeer Zilvermeeuwstraat: •Vanaf Hermina Maria Dijklaan tot aan de Pelikaanstraat; De aan te brengen bebording en maatregelen staan aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer, 2015-100-013. Motivering Wegenverkeerswet 1994: Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van: • Artikel 1a van de Wvw 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg; • Artikel 1b van de Wvw 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers; • Artikel 1c van de Wvw 1994, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan • Artikel 2a van de Wvw 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer. • Artikel 2b van de Wvw 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden Door de maatregelen wordt een van de belangen genoemd in de Wvw 1994 geschaad, namelijk de vrijheid van het verkeer (artikel 1d), door de verlaging van de maximum toegestane snelheid in verband met het uitbreiden van de 30 km/u zone. Dit belang achten wij minder zwaarwegend dan de overige belangen. Belangenafweging Bewoners De maatregelen zorgen ervoor dat bewoners om moeten rijden om bij hun bestemming te komen en worden hiermee deels geschaad in hun belangen. Bijkomend positief voordeel is dat er meer verkeersruimte voor alles weggebruikers ontstaat wat ten goede komt aan de verkeersveiligheid en leefbaarheid. Doorgaand verkeer De maatregelen hebben geen gevolgen voor (doorgaand) verkeer. In de doorgaande wegen Sloterweg en Burgemeester Amersfoordtlaan wordt geen eenrichtingsverkeer ingesteld. Langzaam verkeer De maatregelen zijn in het belang van langzaam verkeer. Het eenrichtingsverkeer zorgt voor meer ruimte voor met name fietsers. Fietsers hebben namelijk uitzondering op het eenrichtingsverkeer. Parkeerders De maatregelen hebben geen gevolgen voor parkeerders. Openbaar vervoer De maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer. Hulpdiensten De maatregelen hebben geen gevolgen voor hulpdiensten. Algemeen belang De maatregelen verbeteren de verkeersveiligheid en zijn hiermee in het algemeen belang. Afweging Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het belang van alle categorieën weggebruikers zijn, met name langzaam verkeer. Deze belangen worden zwaarder gewogen dan de belangen van bewoners, die door de maatregelen deels worden geschaad. Voorbereiding en overleg Op 22 januari 2015 zijn de voorgestelde plannen gepresenteerd aan bewoners en andere belangstellenden tijdens een inloopavond. Het voorlopige plan stond samen met het verslag van de inventarisatie op de speciale pagina voor de schoolzones op de gemeentelijke website. De betrokken partijen (school, dorpsraad en gebiedsagenten) hebben vooraf de plannen ontvangen. Tijdens en naar aanleiding van deze middag zijn er 33 schriftelijke reacties binnengekomen, waarna het plan is aangepast. De binnengekomen reacties en de antwoorden zijn opgenomen in een 2-kolommenstuk (zie bijlage). Vrijwel alle reacties hebben betrekking op het eenrichtingsverkeer. Er wordt onder meer aangegeven dat de Hermina Maria Dijklaan veel drukker wordt. Ook staat in het voorstel dat de Hermina Maria Dijklaan eenrichtingsverkeer wordt vanaf de Burgemeester Amersfoordtlaan helemaal tot aan de Sloterweg. Mensen verwachten dat er dan een ‘racebaan’ ontstaat en verwachten hiermee veel sluipverkeer. Tevens werd aangegeven dat als ouders hun kinderen af willen zetten, dat de kinderen dan aan de ‘verkeerde’ kant de auto uitstappen. Kinderen moeten dan alsnog oversteken. Voor andere straten zou het eigenlijk handiger zijn om het voorgestelde éénrichtingsverkeer om te draaien (Leeuwerikstraat en Zilvermeeuwstraat en deel H.M. Dijklaan). En voor de Reigerstraat is het naar eigen zeggen van bewoners helemaal niet nodig om er éénrichtingsverkeer in te stellen. Verder geven mensen, wonende in de Kwartelstraat en de Snipstraat, aan dat ze in hun straat juist wel eenrichtingsverkeer willen. In het voorstel komt dit niet naar voren, terwijl er daar erg veel auto’s geparkeerd staan en juist deze wegen zicht wel lenen om er eenrichtingsverkeer in te stellen. Opnieuw overwegende is gekomen tot het besluit om het eenrichtingsverkeer op een andere manier te circuleren. Zoveel dat wordt toegekomen aan de suggesties en wensen van omwonenden. Daarbij wordt tevens een parkeerverbod ingesteld in de Hermina Maria Dijklaan tussen de Burgermeester Amersfoordtlaan en Leeuwerikstraat zodat er uitsluitend geparkeerd kan worden in de vakken en daarmee foutparkeren wordt tegengegaan. Dit aangepaste voorstel is niet alleen terug gekoppeld met de dorpsraad en gebiedsagenten, maar aan alle genodigden van de informatieavond van 22 januari 2015. Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral in complexe en omstreden situaties, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hiertoe wordt het voorgenomen verkeersbesluit vanaf 2 april 2015 vier weken ter inzage gelegd. Overleg met de korpschef van de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 17 maart 2015 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen. Publicatie Het besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant. Besluiten: 1. Het instellen van eenrichtingsverkeer door het plaatsen van borden conform model C2 en C3 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 op de volgende locaties: ∘ Hermina Maria Dijklaan: • vanaf de Leeuwerikstraat tot aan de Burgemeester Amersfoordtlaan; • vanaf de Leeuwerikstraat tot aan de Sloterweg; ∘ Leeuwerikstraat: • vanaf de Havikstraat tot aan de Hermina Maria Dijklaan; • vanaf de Pelikaanstraat tot aan de Hermina Maria Dijklaan; • vanaf de Pelikaanstraat tot aan de Badhoevelaan; ∘ Zilvermeeuwstraat: vanaf de Pelikaanstraat tot aan de Hermina Maria Dijklaan; ∘ Kwartelstraat: •vanaf de Burgemeester Amersfoordtlaan tot aan de Roerdompstraat; ∘ Snipstraat: •vanaf de Burgemeester Amersfoordtlaan tot aan de zijweg Snipstraat; 2. Het instellen van een parkeerverbod op de Hermina Maria Dijklaan, tussen de Leeuwerikstraat en de Burgemeester Amersfoordtlaan, door het plaatsen van borden conform model E1 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 op de volgende locaties: ∘Hermina Maria Dijklaan: • aan beide zijden van de weg ter hoogte van huisnummer 17; • aan beide zijden van de weg ter hoogte van huisnummer 7. 3. Dit voorgenomen besluit te publiceren op 2 april 2015 en gedurende vier weken ter inzage te leggen. Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer namens dezen, de gemeentesecretaris, voor deze, de Teammanager Wegen, Water en Verkeer M.Ardewijn Publicatiedatum voornemen in Staatscourant Dit voorgenomen besluit is op 2 april 201 5 gepubliceerd in de Staatscourant onder “ Overige m ededelingen aan het wegverkeer ” . Terinzagelegging Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende vier weken vanaf de publicatiedatum, voor een ieder ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 13.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp. Zienswijze Belanghebbenden kunnen binnen vier weken na publicatiedatum (2 april 2015) een zienswijze indienen bij: Burgemeester en wethouders van Haarlemmermeer, Cluster Ingenieursbureau, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. De eventueel ingediende zienswijzen worden bij het definitieve besluit meegewogen. Na publicatie van het definitieve verkeersbesluit is het mogelijk bezwaar te maken en een voorlopige voorziening aan te vragen.

Locatie: PelikaanstraatHermina Maria DijklaanReigerstraatLeeuwerikstraatZilvermeeuwstraat, BadhoevedorpBadhoevedorpBadhoevedorpBadhoevedorpBadhoevedorp

Deel dit artikel

Redactie HaarlemmermeerStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Haarlemmermeer inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Haarlemmermeer.

Meer Bekendmakingen