1. Bekendmakingen Haarlemmermeer
  2. GEMEENTEBLADVerkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Badhoevedorp – Quatrebras

Haarlemmermeer | Verkeer | Organisatie en beleid

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Haarlemmermeer. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Haarlemmermeer valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

GEMEENTEBLADVerkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Badhoevedorp – Quatrebras

Onderwerp: verkeersmaatregelen Deelplan C en DNummer: X.2023.01966Gelet op het volgende:•Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.•Op grond van artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.•De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.•Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen. •Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:In eerste instantie: 1.het verzekeren van de veiligheid op de weg; a.het beschermen van weggebruikers en passagiers; b.het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; c.het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.2.In tweede instantie ook voor: a.het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; b.het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. •Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie.•De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.•Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2020 is de bevoegdheid tot het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.Overwegingen en motivatieIn het westen van Badhoevedorp realiseert de gemeente Haarlemmermeer het woningbouwprogramma Quatrebras. Voor de verkeersmaatregelen van deelplan A is er in juni 2019 een verkeersbesluit genomen en voor de verkeersmaatregelen van deelplan B is het verkeersbesluit in maart 2020. Inmiddels zijn ook deelplannen C en D volop in ontwikkeling waarvan de verkeersmaatregelen in voorliggend verkeersbesluit zijn opgenomen.Deelplan C en D betreft het gebied enerzijds tussen de Oleanderlaan, de Robert Kochstraat en de bestaande Prinsenwijk. En anderzijds het gebied ten westen van de Oleanderlaan, tussen de Lupinesingel (deelplan A) en de Schipholweg. Alle straten binnen dit gebied worden aangewezen en ingericht als erftoegangswegen met een maximum snelheid van 30 km/u met uitzondering van een aantal in te stellen erven waar stapvoets gereden moet worden. De drie aansluitingen op de Oleanderlaan worden uitgevoerd met een uitritconstructie waarmee de voorrang geregeld wordt. Verder worden de nodige snelheidsremmende voorzieningen aangebracht in de vorm van kruispuntplateaus.Het openbaar parkeren in de nieuwe woonwijk kan in openbare parkeervakken, gelegen tussen en achter de woningen in de zogenaamde parkeerkoffers. Verder zijn langs de Oleanderlaan, de Robert Kochstraat en de Dr. Henriëtte Boasstraat parkeervakken aangebracht. De maatregelen zijn conform de mobiliteitsvisie en het geactualiseerde verkeersstructuurplan van Badhoevedorp. Daarnaast wordt met de maatregelen beoogd de verkeersveiligheid, de leefbaarheid en de bereikbaarheid te waarborgen.Maatregelen (bebording en belijning)De volgende maatregel wordt getroffen:1.Het instellen van een 30 km/u zone (plaatsen borden A1 en A2 RVV 1990 a.met opdruk zone en 30) op de volgende locaties:b.1x in de Cameliastraat, ter hoogte van de Oleanderlaan;c.1x in de Rosellestraat, ter hoogte van de Oleanderlaan;d.1x in de Prof. Johanna Westerdijkstraat, ter hoogte van de Oleanderlaan;2.Het aanduiden van straten als erf (plaatsen borden G5 en A1 RVV 1990 met opdruk zone en 30) op de volgende locaties:3.4x ter hoogte van het entree van het erf, direct vanuit de Rosellestraat;4.Het aanduiden van de doorsteken tussen het vrijliggende fietspad langs de Oleanderlaan naar de Rosellestraat als verplicht fietspad (plaatsen borden G11 en G12 RVV 1990);5.Het aanduiden van een viertal parkeervakken in de Prof. Johanna Westerdijkstraat, alleen voor het opladen van elektrische voertuigen (plaatsen borden E4 RVV 1990) en onderborden met de tekst ‘alleen voor opladen elektrische voertuigen’ en ‘geen laadkabel over rijbaan’. Ter aanwijzing van de vakken wordt tevens onderbord OB504 geplaatst;6.Het plaatsen van borden L8 ter aanduiding dat de Prins Mauritslaan dood loopt. Het plaatsen van deze borden is niet verkeersbesluitplichtig. 7.De aan te brengen bebording staat aangegeven op de bij dit besluit behorende tekeningen met de nummers 17117245-DO-BB-01, blad 1 t/m 4. Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):•Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van: •artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;•artikel 2, lid 1b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers;•artikel 2, lid 1c van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; •artikel 2, lid 1d van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;•artikel 2, lid 2a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; •artikel 2, lid 2b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. Door de maatregelen wordt geen van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 onevenredig geschaad. Belangenafweging Bewoners De maatregelen zijn in het belang van de toekomstige bewoners. De verkeerssituatie wordt veilig en duidelijk (uniform) en de maatregelen bevorderen de leefbaarheid in de wijk. Het nieuwe woongebied Quatrebras is via de Oleanderlaan aangesloten op de Schipholweg waarmee het verkeer goed afgewikkeld kan worden en daarmee ook de bereikbaarheid is gewaarborgd. BedrijvenDe maatregelen hebben geen gevolgen voor bedrijven.(Doorgaand) gemotoriseerd verkeerHet doorgaand gemotoriseerd verkeer door Quatrebras gaat over de Oleanderlaan. Deze weg is door zijn breedte en de aanwezigheid van vrijliggende fietspaden goed en veilig hierop ontworpen. De functie van de Robert Kochstraat als gebiedsontsluitingsweg komt in de nieuwe verkeersstructuur te vervallen waardoor deze weg is afgewaardeerd naar 30 km/u. Dat is al in eerdere besluitvorming geregeld. De overige straten in deelplan C en D zijn niet bestemd voor doorgaand verkeer waardoor daar 30 km/u wordt ingesteld en een aantal erven worden aangewezen. De maatregelen zijn hiermee in het belang van (doorgaand) gemotoriseerd verkeer. Langzaam verkeerDe maatregelen zijn in het belang van langzaam verkeer. De (brom)fietsers rijden binnen de bebouwde kom op de rijbaan. De fietsers rijden langs de hoofdstructuur (de Oleanderlaan) op vrijliggende fietspaden en binnen de 30 km/u zone ook op de rijbaan. Hierdoor ontstaat er een verkeerveilige verkeerssituatie. Openbaar vervoer De maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer. De Oleanderlaan is hiervoor geschikt en binnen deelplan C en D rijdt geen openbaar vervoer. De Robert Kochstraat is geen onderdeel van deelplan C en D. Nood- en hulpdienstenDe belangen van nood- en hulpdiensten worden licht geschaad door de 30 km/u inrichting met plateaus. Het aantal plateaus is echter beperkt, waarbij de weg conform de landelijke richtlijnen Duurzaam Veilig is ingericht. In het plan zitten straten die voor regulier gemotoriseerd verkeer dood loopt, maar waar voor hulpdiensten calamiteitenontsluitingen aanwezig zijn van/naar de Oleanderlaan. ParkeerdersDe maatregelen hebben geen gevolgen voor parkeerders. Conform de normering is voldoende parkeercapaciteit in het plan opgenomen. Algemeen belangDe maatregelen garanderen de verkeersveiligheid en de leefbaarheid. Dit is in het algemeen belang. AfwegingAlles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn en in het bijzonder in het belang van bewoners en langzaam verkeer, maar ook van (doorgaand) gemotoriseerd verkeer. Deze belangen wegen zwaarder dan de belangen van nood- en hulpdiensten die licht worden geschaad door de weginrichting van een 30 km/u zone. Voorbereiding en overlegEr heeft een uitgebreid participatietraject plaatsgevonden met bewoners in het bestaande, omliggende gebied. Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is van afgezien omdat de maatregelen geen complexe maatregelen betreffen en de belangen voldoende in beeld zijn. Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 13-12-2022 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.PublicatieHet besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer.BesluitenIn overeenstemming met de tekeningen met de nummers 17117245-DO-BB-01, blad 1 t/m 4, die een onderdeel zijn van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen: 1.Het instellen van een 30 km/u zone door het plaatsen van borden conform model A1 en A2 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 met opdruk zone en 30, zoals aangegeven in artikel 66 van het RVV 1990, inhoudende “begin 30 km/h zone” en “einde 30 km/h zone” op de volgende locaties:a.1x in de Cameliastraat, ter hoogte van de Oleanderlaan;b.1x in de Rosellestraat, ter hoogte van de Oleanderlaan;c.1x in de Prof. Johanna Westerdijkstraat, ter hoogte van de Oleanderlaan;2.Het aanduiden van straten als erf door het plaatsen van borden conform model G5 en A1 uit bijlage I van het RVV 1990 met opdruk zone en 30, zoals aangegeven in artikel 66 van het RVV 1990, inhoudende “begin 30 km/h zone” op de volgende locaties:a.4x ter hoogte van het entree van het erf, direct vanuit de Rosellestraat;3.Het aanduiden van de doorsteken tussen het vrijliggende fietspad langs de Oleanderlaan naar de Rosellestraat als verplicht fietspad door het plaatsen van borden conform model G11 en G12 uit bijlage I van het RVV 1990;4.Het aanduiden van een viertal parkeervakken in de Prof. Johanna Westerdijkstraat, alleen voor het opladen van elektrische voertuigen door het plaatsen van borden conform model E4 uit bijlage I van het RVV 1990 met onderbord OB504 en de tekst ‘alleen voor opladen elektrische voertuigen’ en ‘geen laadkabel over rijbaan’; 5.Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 31-3-2023.Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeernamens dezen,de gemeentesecretaris, voor deze,de teammanager Vakdisciplines,J. WentTerinzageleggingHet besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Taurusavenue 100 in Hoofddorp.BezwaarOp grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Locatie: ,

Deel dit artikel

Redactie HaarlemmermeerStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Haarlemmermeer inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Haarlemmermeer.

Meer Bekendmakingen