1. Bekendmakingen Haarlemmermeer
  2. GEMEENTEBLADVerkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Badhoevedorp – Oleanderlaan

Haarlemmermeer | Verkeer | Organisatie en beleid

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Haarlemmermeer. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Haarlemmermeer valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

GEMEENTEBLADVerkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Badhoevedorp – Oleanderlaan

Onderwerp: tijdelijke bypassNummer: X.2021.06525Gelet op het volgende:• Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.• De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.• Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen. • Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:1. In eerste instantie: a. het verzekeren van de veiligheid op de weg; b. het beschermen van weggebruikers en passagiers; c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.2. In tweede instantie ook voor: a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; b. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. • Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie.• De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.• Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2020 is de bevoegdheid tot het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat. Overwegingen en motivatieIn het westen van Badhoevedorp realiseert de gemeente Haarlemmermeer het woningbouwprogramma Quatrebras. De bouw van deelplan A is in 2019 van start gegaan waarvoor het verkeersbesluit in juni 2019 is genomen. In 2020 is de bouw van deelplan B gestart waarvoor het verkeersbesluit in maart 2020 is genomen.De Oleanderlaan is de hoofdontsluiting van Quatrebras. Het is de verbinding tussen de Schipholweg en de bloemenwijk van Badhoevedorp en de weg ligt ongeveer op het tracé van de voormalige Amsterdamse Baan (S106). Vanaf de Schipholweg start de Oleanderlaan iets ten westen van de voormalige S106. Ter hoogte van de Robert Kochstraat buigt de Oleanderlaan vervolgens af naar het bestaande tracé van de S106.Voordat het kruispunt Oleanderlaan-Robert Kochstraat in zijn geheel kan worden gerealiseerd wordt er tijdens de bouw van deelplan B een tijdelijke bypass aangelegd tussen het nieuwe tracé van de Oleanderlaan en de voormalige S106 richting de Robert Kochstraat. Dit is dan vooral bedoeld voor doorgaand verkeer naar het centrum van Badhoevedorp en voor het bouwverkeer ten behoeve van de bouw van deelplan B. Omdat de Oleanderlaan in noordelijke richting al wel toegankelijk wordt voor bestemmingsverkeer wordt de bypass door een voorrangsregeling aangesloten op de (nieuwe) Oleanderlaan. In de uiteindelijke situatie zal de Oleanderlaan voorzien worden van vrijliggende fietspaden. Tussen de Schipholweg en de eerste zijstraat van Quatrebras zullen dit bromfietspaden worden om de bromfietsers rondom het kruispunt Schipholweg-Oleanderlaan veilig af te kunnen wikkelen. Echter aangezien de Oleanderlaan wel al wordt opengesteld voor gemotoriseerd verkeer, worden de vrijliggende (brom)fietspaden nog niet aangelegd. De ruimte voor de toekomstige vrijliggende (brom)fietspaden is eerst nodig om de fundering aan te kunnen brengen en vervolgens om de woningen te kunnen bouwen. Als we deze paden al zouden aanleggen dan ontstaat er een verkeersonveilige situatie omdat er bouwverkeer aanwezig is; niet alleen op de Oleanderlaan, maar ook direct daarnaast. Bovendien worden de paden dan kapot gereden. Om te voorkomen dat (brom)fietsers over de rijbaan van de Oleanderlaan gaan rijden wordt een geslotenverklaring ingesteld voor deze tijdelijke situatie. Fietsers en bromfietsers kunnen gebruik blijven maken van de bestaande wegen om hun bestemming te bereiken. Naar verwachting is het nieuwe kruispunt Oleanderlaan-Robert Kochstraat uiterlijk 1 oktober 2022 gereed waarna de bypass en de maatregelen uit dit verkeersbesluit komen te vervallen. Voor de aansluiting van de Robert Kochstraat op de Oleanderlaan is al een verkeersbesluit genomen op 25 maart 2020. Voor de maatregelen die op het deel van de Oleanderlaan tussen de Schipholweg en de Robert Kochstraat genomen worden zal te zijner tijd een verkeersbesluit worden voorbereid. Met deze maatregelen wordt beoogd de bereikbaarheid en de verkeersveiligheid ter plekke van de werkzaamheden te waarborgen. Maatregelen (bebording en belijning)Het gaat het aansluiten van een tijdelijke bypass op de (nieuwe) Oleanderlaan waarbij de voorrang geregeld wordt met borden B4, B5 en B6 en haaientanden conform RVV 1990. Vanuit de Robert Kochstraat wordt met bord J2 gewaarschuwd voor de scherpe bocht in de richting van de Oleanderlaan. Daarbij wordt tevens aangegeven dat de verkeerssituatie gewijzigd is. Om het bouwverkeer te sturen worden gele borden geplaatst, waarop de betreffende deelprojecten zijn aangegeven. Vanwege de beperkte ruimte is het niet mogelijk om vanaf de bypass rechtsaf te slaan. Dit wordt aangegeven met bord D5. Hiermee wordt er tevens voor gezorgd dat bouwverkeer via de Schipholweg weg rijdt. Tot slot wordt dus ook een geslotenverklaring ingesteld voor fietsers en bromfietsers op de Oleanderlaan. De tijdelijke maatregelen duren uiterlijk tot 1 oktober 2022. De aan te brengen maatregelen staan aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met nummer 2021-601-223.Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van: • artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;• artikel 2, lid 1b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers;• artikel 2, lid 1c van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; • artikel 2, lid 2a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; • artikel 2, lid 2b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.Door de maatregelen wordt een van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 geschaad, namelijk artikel 2, lid 1d van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer. De maatregelen zijn echter van tijdelijke duur en zijn noodzakelijk om de bouwwerkzaamheden uit te kunnen voeren en veilig af te kunnen ronden. Daarom wegen de met het besluit gediende belangen zwaarder. BelangenafwegingBewoners De maatregel is in het belang van de bewoners. Bewoners kunnen via de (nieuwe) Oleanderlaan hun woning bereiken, maar kunnen via de bypass ook vlotter naar het centrum. BedrijvenDe maatregel is in het belang van bedrijven. Vooral gaat het dan om de bouwbedrijven t.b.v. het woningbouwplan Quatrebras. Conform de afspraken uit het BLVC-plan kan het bouwverkeer vanaf de hoofdstructuur via de bypass vlot en veilig naar het werkterrein. (Doorgaand) gemotoriseerd verkeerDe maatregel is in het belang van (doorgaand) gemotoriseerd verkeer. Door de bypass ontstaat een veilige route tussen de Schipholweg en de westzijde van het centrum van Badhoevedorp.Langzaam verkeerDe maatregel heeft geen gevolgen voor langzaam verkeer. Langzaam verkeer maakt geen gebruik van de bypass.ParkeerdersDe maatregel heeft geen gevolgen voor parkeerders.Openbaar vervoer De maatregel heeft geen gevolgen voor openbaar vervoer. Zij kunnen (indien nodig) van de bypass gebruik maken. Nood- en hulpdienstenDe maatregel heeft geen gevolgen voor nood- en hulpdiensten. Zij kunnen (indien nodig) van de bypass gebruik maken. Algemeen belangDe maatregel verbetert de verkeersveiligheid en de bereikbaarheid. Dit is in het algemeen belang.AfwegingAlles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn en in het bijzonder in het belang van bewoners, bouwbedrijven en doorgaand gemotoriseerd verkeer. Er worden geen belangen geschaad en bovendien betreft het geen permante situatie en worden de maatregelen uiterlijk 1 oktober 2022 weer opgeheven.Voorbereiding en overlegDe maatregelen worden getroffen om de verkeersveiligheid en de bereikbaarheid tijdens de bouw van het woningbouwplan Quatrebras te kunnen waarborgen. Met de maatregelen zijn vooral belangen gediend. Gezien de beperkte gevolgen hiervan heeft er geen participatie plaatsgevonden. Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is vanaf gezien omdat de maatregel geen complexe maatregel betreft, het een tijdelijke maatregel betreft en de belangen voldoende in beeld zijn. Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 14-09-2021 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen. PublicatieHet besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer. BesluitenIn overeenstemming met de tekening met het nummer 2021-601-223, die een onderdeel is van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen: 1. het regelen van de voorrang tussen de rijbaan Oleanderlaan in Badhoevedorp en de tijdelijke bypass, zodanig dat het verkeer op de tijdelijke bypass voorrang dient te verlenen aan het verkeer op de Oleanderlaan, door het plaatsen van borden conform model B4, B5 en B6 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 en haaientanden conform artikel 80 RVV 1990;2. het instellen van een verplichte rijrichting door het plaatsen van een bord conform model D5 uit bijlage I van het RVV 1990 op de bypass, ter hoogte van de Oleanderlaan;3. het instellen van een geslotenverklaring voor (brom)fietsers op de Oleanderlaan door het plaatsen van borden conform model C15 uit bijlage I van het RVV 1990 op de volgende locaties:a. op de Oleanderlaan, direct vanaf de Schipholweg;b. op de Oleanderlaan, direct vanaf de Lupinesingel.4. te bepalen dat de maatregelen van kracht zijn tot uiterlijk 1 oktober 2022;5. dit besluit ter openbare kennis te brengen op 8-10-2021.Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeernamens dezen,de gemeentesecretaris, voor deze,de teammanager Vakdisciplines,S. SasburgTerinzageleggingHet besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp.BezwaarOp grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Locatie: ,

Deel dit artikel

Redactie HaarlemmermeerStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Haarlemmermeer inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Haarlemmermeer.

Meer Bekendmakingen