1. Bekendmakingen Haarlemmermeer
  2. GEMEENTEBLADVerkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Badhoevedorp – Nieuwemeerdijk

Haarlemmermeer | Verkeer | Organisatie en beleid

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Haarlemmermeer. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Haarlemmermeer valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

GEMEENTEBLADVerkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Badhoevedorp – Nieuwemeerdijk

Onderwerp: instellen tijdelijke afsluiting bromfietspadNummer: X.2023.05337Gelet op het volgende:•Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.•Op grond van artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.•De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.•Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen. •Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:1.In eerste instantie: a.het verzekeren van de veiligheid op de weg; b.het beschermen van weggebruikers en passagiers; c.het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; d.het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.2.In tweede instantie ook voor: a.het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; b.het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. •In afwijking van artikel 35 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient voor de tijdelijke plaatsing en de tijdelijke maatregel een verkeersbesluit te worden genomen, indien de tijdelijke plaatsing of de tijdelijke maatregel langer duurt dan vier maanden. •Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie.•De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.•Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. •In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2020 is de bevoegdheid tot het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.Overwegingen en motivatieDe Oude Haagsebrug Over de Ringvaart bij Nieuwemeer wordt vervangen. Het vervangen van de Oude Haagsebrug is een gezamenlijk project van Vervoerregio Amsterdam, Schiphol, Provincie Noord-Holland, gemeente Haarlemmermeer en gemeente Amsterdam. Schiphol organiseert het project als opdrachtgever. Aannemer BAM Infra voert de werkzaamheden uit.Het is de bedoeling om een verbeterde snelle busverbinding te maken tussen station Amsterdam Sloterdijk en Schiphol Noord: project HOV Westtangent. Onderdelen van dit project waren het vervangen van de Oude Haagsebrug en het bouwen van een nieuw busviaduct over de A9. Deze plannen bleken niet haalbaar. In 2022 is besloten dat nu eerst alleen de Oude Haagsebrug wordt vervangen. De Oude Haagsebrug is namelijk technisch in slechte staat. De nieuwe brug wordt breder, zodat de bussen in twee richtingen tegelijk kunnen rijden. Ook komt er meer ruimte voor fietsers en voetgangers. De bestaande wegen worden aangesloten op de nieuwe brug.Voor de werkzaamheden aan de Oude Haagsebrug zullen tijdelijke maatregelen genomen die zowel korter duren, maar ook langer duren dan vier maanden. Deze tijdelijke maatregelen vinden bovendien plaats op verschillende grondeigendommen. Voor de gemeente Haarlemmermeer geldt dat het bromfietspad tussen de Nieuwemeerdijk en de Oude Haagsebrug afgesloten moet worden voor een periode van ongeveer een jaar. Dit werkvak is tijdens de gehele uitvoeringsperiode in gebruik, al zal de omvang van het werkvak op verschillende momenten van het proces anders zijn. Het werkvak is nodig om sloopwerkzaamheden uit te voeren en voor werkzaamheden aan de onderbouw van de brug.Om het bouwterrein te bereiken zal bouwverkeer nooit via de Nieuwemeerdijk aan- en afrijden. Dit is vooral om schade aan niet gefundeerde woningen te voorkomen en om de bewoners te ontzien van geluids- en trillingoverlast. Daarnaast wordt uit het oogpunt verkeersveiligheid geen bouwverkeer t.b.v. de werkzaamheden aan de Oude Haagsebrug toegestaan op de Nieuwemeerdijk. Wel wordt er onder meer aan de onderbouw van de brug gewerkt waardoor bouwverkeer wel gebruik maakt van de Nieuwemeerdijk ónder het viaduct, maar ook in dat geval rijdt het bouwverkeer niet aan en af via de Nieuwemeerdijk. Bouwverkeer rijdt dus te allen tijde aan en af via de Oude Haagsebrug. Vanaf 4 september 2023 gaat het bromfietspad dicht tot uiterlijk 31 oktober 2024. Hiervoor dient een verkeersbesluit te worden genomen. Met de tijdelijke maatregelen wordt beoogd de verkeersveiligheid en de bereikbaarheid voor al het verkeer, maar ook de veiligheid voor werknemers te waarborgen. En daarnaast om de leefbaarheid voor de bewoners aan de Nieuwemeerdijk te waarborgen. Fietsers en bromfietsers volgen een omleiding via de Meidoornweg en het fietspad onder knooppunt Badhoevedorp.Maatregelen (bebording en belijning)De volgende verkeersmaatregelen worden getroffen:1. Het instellen van een geslotenverklaring voor al het verkeer, met uitzondering van werkverkeer, op het bromfietspad tussen de Nieuwemeerdijk en het bromfietspad parallel aan de Oude Haagsebrug (plaatsen borden C1 RVV 1990 met onderbord “uitgezonderd werkverkeer”).Dit is dus uitsluitend voor het werkverkeer dat af- en aanrijdt vanuit de Oude Haagseweg, maar werkzaamheden moet verrichten aan de onderzijde van het viaduct. 2. Het instellen van een geslotenverklaring voor voetgangers op het bromfietspad tussen de Nieuwemeerdijk en het bromfietspad parallel aan de Oude Haagsebrug (plaatsen borden C16 RVV 1990).3. Het instellen van een stopverplichting op de bouwweg, ten opzichte van de Nieuwemeerdijk (plaatsen bord B7 RVV 1990 en stopstreep artikel 79 RVV 1990);Dit is dus uitsluitend voor het werkverkeer dat af- en aanrijdt vanuit de Oude Haagseweg, maar werkzaamheden moet verrichten aan de onderzijde van het viaduct. 4. Het instellen van een maximum snelheid op de Nieuwemeerdijk, in beide richtingen ter hoogte van het viaduct van de Oude Haagsebrug (plaatsen borden A1 RVV 1990 met opdruk 30);5. Te bepalen dat de maatregelen van kracht zijn van 4 september 2023 tot uiterlijk 31 oktober 2024;Verder worden ook waarschuwingsborden J37 geplaatst en diverse gele informatieborden aangebracht. Voor fietsers en bromfietsers wordt een omleidingsroute ingesteld. Deze (omleidings)borden zijn niet verkeersbesluit-plichtig. De aan te brengen maatregelen staan aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer COP.00641.02.15/001.Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van: •artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;•artikel 2, lid 1b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers;•artikel 2, lid 1c van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; •artikel 2, lid 2a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; •artikel 2, lid 2b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er een geschaad, namelijk het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer (lid 1d). Omdat de gevolgen hiervan voor het doorgaande (brom)fietsers gering zijn, wegen de met het besluit gediende belangen, zoals het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers, zwaarder. De maatregelen zijn echter van tijdelijke duur en zijn noodzakelijk om de werkzaamheden voor de bouw van de Oude Haagsebrug uit te kunnen voeren en veilig af te kunnen ronden.Belangenafweging Bewoners De maatregelen zijn in het belang van de bewoners van de Nieuwemeerdijk omdat er afspraken zijn gemaakt over de bouwroutering. Bouwverkeer rijdt namelijk niet via de Nieuwemeerdijk naar het werkterrein waardoor bewoners daar geen overlast van ervaren. BedrijvenDe maatregelen hebben geen gevolgen voor bedrijven.(Doorgaand) gemotoriseerd verkeerDe maatregelen hebben lichte gevolgen voor (doorgaand) gemotoriseerd verkeer omdat de maximum snelheid over een zeer korte lengte gereduceerd wordt naar 30 km/u. Langzaam verkeerMet de maatregelen worden de belangen voor langzaam verkeer geschaad omdat zij geen gebruik kunnen maken van het bromfietspad tussen de Nieuwemeerdijk en de Oude Haagsebrug. Fietsers en bromfietsers worden omgeleid via de Meidoornweg en het fietspad onder het knooppunt Badhoevedorp. Openbaar vervoer De maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer.Nood- en hulpdienstenDe maatregelen hebben geen gevolgen voor de nood- en hulpdiensten, want de bouwweg is voor hen toegankelijk vanuit zowel de Oude Haagseweg als de Nieuwemeerdijk. ParkeerdersDe maatregelen hebben geen gevolgen voor parkeerders.Algemeen belangDe tijdelijke maatregelen garanderen de verkeersveiligheid, de leefbaarheid en de bereikbaarheid gedurende de werkzaamheden aan de Oude Haagsebrug. Dit is in het algemeen belang. AfwegingAlles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregel in het algemeen belang is. Met de maatregel wordt beoogd de verkeersveiligheid, de bereikbaarheid en de leefbaarheid te garanderen waarbij er geen belangen onevenredig worden geschaad. Bovendien zijn de maatregelen van tijdelijke duur en noodzakelijk om de verkeersveiligheid en de bereikbaarheid te kunnen garanderen.Voorbereiding en overlegHet gaat om een verkeersveilige bereikbaarheid om de aan de Oude Haagsebrug te kunnen werken. Hiervoor worden geen belangen onevenredig geschaad met deze maatregelen en gezien de beperkte impact hiervan heeft er geen uitgebreid participatietraject plaatsgevonden. Wel is er afstemming geweest met de Buurtvereniging Nieuwemeer. Met de buurtvereniging is namelijk afgesproken dat er geen bouwverkeer over de Nieuwemeerdijk rijdt om het werkterrein te bereiken. De bewoners zijn geïnformeerd over de komende werkzaamheden, geattendeerd op de projectwebsite en zijn uitgenodigd voor de informatiemarkt die in februari 2023 heeft plaatsgevonden. Specifiek wordt de Fietsersbond door Bam Infra benaderd voor een afstemmingsoverleg. Verder zijn, zoals eerder al benoemd, de maatregelen van tijdelijke duur en noodzakelijk om de verkeersveiligheid en de bereikbaarheid te kunnen garanderen.Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is vanaf gezien omdat de maatregelen geen complexe maatregelen betreffen en de belangen voldoende in beeld zijn. Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 11-07-2023 en op 25-07-2023 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen. PublicatieHet besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer.BesluitenIn overeenstemming met de tekening met het nummer COP.00641.02.15/001, die een onderdeel is van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregel: 1.Het instellen van een geslotenverklaring voor al het verkeer, met uitzondering van werkverkeer, op het bromfietspad tussen de Nieuwemeerdijk en het bromfietspad parallel aan de Oude Haagsebrug, door het plaatsen van borden conform model C1 uit bijlage I van het RVV 1990 met onderbord “uitgezonderd werkverkeer”;2.Het instellen van een geslotenverklaring voor voetgangers op het bromfietspad tussen de Nieuwemeerdijk en het bromfietspad parallel aan de Oude Haagsebrug, door het plaatsen van borden conform model C16 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990;3.Het instellen van een stopverplichting op de bouwweg, ten opzichte van de Nieuwemeerdijk door het plaatsen van bord conform model B7 uit bijlage I van het RVV 1990 en het aanbrengen van een stopstreep conform artikel 79 RVV 1990;4.Het instellen van een maximum snelheid op de Nieuwemeerdijk, in beide richtingen ter hoogte van het viaduct van de Oude Haagsebrug door het plaatsen van borden conform model A1 uit bijlage I van het RVV 1990 met opdruk 30;5.Te bepalen dat de maatregelen van kracht zijn van 4 september 2023 tot uiterlijk 31 oktober 2024;6.Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 4-9-2023.Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeernamens dezen,de gemeentesecretaris, voor deze,de teammanager Vakdisciplines,J. WentTerinzageleggingHet besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Taurusavenue 100 in Hoofddorp.BezwaarOp grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Locatie: ,

Deel dit artikel

Redactie HaarlemmermeerStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Haarlemmermeer inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Haarlemmermeer.

Meer Bekendmakingen